top of page
  • lissnsuomi

Varför lönar sig arbetsgivarmarknadsföring ?

Uppdaterat: 25 feb. 2022



  1. 95 % av kandidaterna identifierar ett företags rykte som en nyckelfaktor när de utforskar nya karriärmöjligheter. Praktiskt taget alla kandidater där ute – oavsett om de är aktiva, passiva eller någonstans i mitten – kommer att överväga ditt företags rykte innan de ansöker

  2. 66 % av de arbetssökande vill lära sig om din kultur och värderingar. Dina arbetsgivarvarumärkesinsatser kan vara ett bra sätt att kommunicera dessa funktioner.

  3. 69 % av kandidaterna skulle tacka nej till ett erbjudande från ett företag med dåligt arbetsgivarvarumärke, även om de var arbetslösa. Även rädslan för arbetslöshet är inte tillräckligt för att övervinna ett negativt arbetsgivarvarumärke.

  4. Företag med ett dåligt arbetsgivarvarumärke måste erbjuda minst 10 % löneökning för att locka topptalanger. Föreställ dig att du betalar en premie på 10 % för varje enskild anställning du gör. Ta nu en minut att överväga tillståndet för ditt arbetsgivarvarumärke och fråga dig själv om du redan betalar den premien utan att inse det?

  5. 40 % av de passiva kandidaterna skulle acceptera en ny tjänst utan lönehöjning om företaget hade ett bra arbetsgivarvarumärke. Ett positivt arbetsgivarvarumärke är allt som krävs för att övervinna stigmat som är förknippat med en sidoflyttning för nästan hälften av arbetsstyrkan.

  6. Så mycket som 23 % av den 18-34-åriga arbetsstyrkan skulle acceptera en lönesänkning för en möjlighet att gå med i ett företag med ett bra arbetsgivarvarumärke. Även om vi aldrig skulle rekommendera att avsiktligt underbjuda dina konkurrenter, visar detta på styrkan i ryktet.

  7. Endast 49 % av de anställda skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän. Den här är särskilt skrämmande, eftersom anställdas remisser ofta är den bästa källan till kvalitetssökande. Du kan kyssa de anställda hejdå om mindre än hälften av dina anställda skulle rekommendera dig till deras nätverk.


Denna statistik bevisar att arbetsgivarbranding påverkar varje aspekt av förhållandet mellan arbetsgivare och anställd. Även om det oftast förknippas med rekrytering, påverkar arbetsgivarbranding också anställdas engagemang, om de vill stanna hos företaget och också lönsamheten.



Vi på Lissn kan hjälpa er med att bygga upp en långsiktig plan för er arbetsgivarvarumärkes strategi. Vi hjälper er också att låta varje rekrytering stärka ert arbetsgivarvarumärke. Ta kontakt så berättar vi mera.















Monika och Viktoria






Se källor till denna statistik:


https://builtin.com/employer-branding


https://www.fastcompany.com/3061250/these-are-job-seekers-top-3-priorities-right-now-according-to-linkedin


https://www.glassdoor.com/employers/blog/the-brutal-truth-about-why-nobody-wants-to-work-for-your-company/


https://hbr.org/2016/03/a-bad-reputation-costs-company-at-least-10-more-per-hire


https://www.linkedin.com/business/talent/blog/talent-acquisition/research-shows-exactly-how-much-having-a-bad-employer-brand-will-cost-you


https://www.glassdoor.com/employers/topics/hiring-recruiting/






19 visningar0 kommentarer
bottom of page