top of page
  • lissnsuomi

Från Inari till Hangö, från Vasa till Ilomants, bryt de geografiska gränserna med digitalrekrytering





Var hittar man arbetskraft och hur når man potentiella arbetstagare utanför vårt geografiska område? I våra trakter är arbetslösheten är tämligen låg och arbetskraftsbristen hög och vi behöver fundera på hur vi når potentiella arbetstagare även från andra orter.


Vi på Lissn vill uppmana till att testa digital arbetsgivarmarknadsföring där det geografiska området inte är begränsat alls. Med riktad marknadsföring via sociala medier kan vi nå ut till den målgrupp ni vill nå, och det är ingen skillnad om målgruppen finns i östra eller södra Finland, eller varför inte utomlands?

Hur gör man det då ?

För att lyckas nå ut till rätt målgrupp behöver vi först kartlägga målgruppen; ålder, kön, intressen, utbildning, demografiska uppgifter samt vilka sociala mediekanaler denna målgrupp använder. När målgruppen är klar behöver vi planera med vilket innehåll vi ska fånga målgruppens intresse. Vad har ert företag att erbjuda, varför skall man jobba hos er, vad är er konkurrensfördel som arbetsgivare. Beroende på målgrupp och företagets strategi är det olika fokus på innehållet, men gemensamma faktorer som de flesta målgrupper är intresserade av är företagets personal, vem jobbar där, vem leder företaget, karriärstoryn, utvecklingsmöjligheter, företagets vision, företagskulturen, den ekonomiska tryggheten i företaget, investeringar och satsningar och framför allt, vad kan företaget erbjuda personen som söker.


När ni planerat innehållet kan man styra det via riktad annonsering så att det når ut till målgruppen och genom välplanerat innehåll får man målgruppens uppmärksamhet.


Målet med arbetsgivarmarknadsföring är att via sociala medier leda dem in till ert företags rekryteringssida och naturligtvis att de lämnar in en ansökan.

Det finns oerhört mycket möjligheter att göra en lyckad arbetsgivarmarknadsföring via sociala medier och vi på Lissn berättar gärna mera om ni är intresserade av att se vilka möjligheter det skulle kunna ge er. Med våra konsultationstjänster får ni information, inspiration och verktyg för att jobba med ert arbetsgivarvarumärke.



Jag berättar gärna mera om arbetsgivarmarknadsföring,

maila eller ring mig gärna








Viktoria Forsberg

Tel. 044 7812 428


32 visningar0 kommentarer

Comments


bottom of page