Så varför kan företag inte bara rekrytera? Varför behöver de tänka på sitt arbetsgivarvarumärke före, under och efter rekryteringen? För att det verkligen spelar roll vad arbetstagaren får av arbetsgivaren i utbyte mot sin insats utöver lönen. Om företaget endast kommunicerar från deras perspektiv före och under rekryteringen, utan en tanke på vad den potentiella kandidaten får ut av att jobba hos dem är risken stor att företaget får in ansökningar från personer som inte alls passar in i företagskulturen. Ett otydligt eller missvisande arbetsgivarvarumärke leder ofta till att den nyanställda säger upp sig för att hen fått fel bild av arbetsplatsen helt enkelt. Och ett dåligt arbetsgivarvarumärke säger sig självt, det lockar minimalt med ansökningar.
Ett arbetsgivarvarumärke skapas för potentiella kandidater och för befintlig personal. Att det som kommuniceras utåt på exempelvis sociala medier, på webbsidan eller på rekryteringsmässor utgår ifrån det interna arbetsgivarvarumärket (eller företagskulturen) är viktigt. När det görs rätt och strategiskt, leder det till att företag inte behöver lägga lika mycket tid och pengar på rekrytering. För det kommer in högkvalitativa öppna ansökningar med jämna mellanrum från personer som är genuint intresserade. Personalomsättningen minskar också, för att ni visar att ni verkligen bryr er om personalens trivsel och för att ni förstår värdet av en stark företagskultur. Ett starkt och synligt arbetsgivarvarumärke visar upp hur det är att jobba hos er på riktigt, och det lockar personer vars egna värderingar stämmer överens med företagets värderingar.
Det räcker inte med fraser som “vi erbjuder dig en fantastisk möjlighet” för att bygga ett starkt employer brand. Employer Branding aktiviteter bör ske kontinuerligt och över hela organisationen. Ett starkt arbetsgivarvarumärke byggs strategiskt och inkluderar internt och externt arbete. Resultatet är en arbetsgivare som lämnar i minnet och som får talanger att söka jobb trots att de inte ens visste att de ville byta arbetsplats.
Om ni också vill bli det första valet för er bransch främsta experter och bästa arbetstagare hjälper vi er gärna. Klicka på kontakta oss, så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa just ert företag attrahera kompetent och bestående personal.
Comments