top of page
lissnsuomi

Varför marknadsföra sig som arbetsgivare även om man inte har ett akut rekryteringsbehov?




En rekrytering är alltid en kostsam process och det lönar sig att göra grundarbetet ordentligt så att man sparar så mycket resurser och pengar som möjligt då rekryteringsbehovet uppstår.


Tänk om man t.o.m. kunde få in öppna ansökningar så man har att välja och vraka mellan redan innan platsen är lediganslagen?

Med strategisk och långsiktig arbetsgivarmarknadsföring förstärker ni den positiva bilden av er som arbetsgivare och ökar er synlighet bland potentiella arbetstagare. Detta innebär att era möjligheter att hitta kompetent arbetskraft förbättras betydligt. Att kontinuerligt och strategiskt skapa innehåll till era sociala medier kanaler; innehåll som förstärker bilden av er som arbetsgivare på ett positivt sätt påverkar så småningom allmänhetens bild av er som arbetsgivare.


Varför är det då så viktigt att vara synlig och att man ska känna igen er som arbetsgivare?


Människor söker trygghet och då ett företag synligt och öppet berättar om sina målsättningar och visioner och visar upp sig; vart de är på väg, deras företagskultur, anställda mm. så ökar det känslan av trygghet. Det blir något bekant, något man känner till. Dessutom om företaget ännu verkar lockande och intressant och som en plats som har liknande värderingar med den jobbsökande själv, så ökar chanserna rejält att locka till sig kompetent och bestående arbetskraft. Då vi pratar om synlighet då pratar vi främst om sociala medier eftersom 79 % av Finländarna hittar nya arbetsplatser via sociala medier ( Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok med flera).


Rent konkret kan arbetsgivarmarknadsföring handla om 2-3 inlägg i månaden där ni berättar om er företagskultur, era målsättningar, hur arbetsdagen för någon i personalen ser ut eller en anställds karriärstege. Innehållet kan vara foto, text, video och materialet postas i era sociala medier kanaler och också gärna på er rekrysidan på webbsidan.


Ni har kanske främst kunder som följer er på sociala medier så därför bör man annonsera detta innehåll och rikta det till den målgrupp ni nu önskar nå, geografiskt, demografiskt för att skapa synlighet i nya potentiella arbetares ögon.


Hur når man då ut till rätt målgrupp?


Två faktorer avgör om företag lyckas nå rätt eller tillräckligt stor målgrupp

  1. innehållet, vilket innehåll/ bild av er som arbetsgivare visar ni upp, t.ex. på webbsida och sociala medier. Innehållet skall naturligtvis attrahera er målgrupp.

  2. synligheten, här gäller det att tänka ganska stort. För att hitta den rätta målgruppen som troligtvis är ganska nischad, gäller det att nå ut till en många gånger större målgrupp, inte minst geografiskt. Rent konkret menar vi här, att det innehåll man skapar om er som arbetsgivare, vare sig det är rekry eller innehåll som förstärker bilden av er som arbetsgivare, så bör man också köpa till sig synlighet för att nå ut till nya ögon, nya potentiella arbetstagare.


Så även om ni inte har ett akut rekryteringsbehov just nu, så lönar det sig att jobba aktivt och strategiskt med att förstärka bilden av er som arbetsgivare, varje månad, årligen. Det gör rekrytering så mycket enklare och troligtvis också förmånligare, när rekrybehovet blir aktuellt.


Vill ni höra mera om arbetsgivarmarknadsföring och arbetsgivarbranding, ta kontakt!


Till sist flikar vi in en ordlista:

  • arbetsgivarbrand - bilden folk har av er som företag och arbetsgivare

  • arbetsgivarbranding - processen att skapa och forma bilden av er som arbetsgivare

  • arbetsgivarmarknadsföring - aktiv innehållsproduktion och synlighet där er målgrupp finns


Rekrytering är marknadsföring!




45 visningar0 kommentarer

Comments


bottom of page