KS Geoenergi är en långvarig kund hos oss på Lissn som det är väldigt givande att jobba
med. KS Geoenergi är i en stark tillväxtfas och växer årligen med 40%, vilket betyder att de
behöver kontinuerlig förstärkning i arbetskraften. Lissn har genomfört flera rekryteringar åt
dem och rekryterat många brunnsborrare, två projektledare och montörer åt dem. De har
valt ett komplett paket av oss med arbetsplatsannons, mottagande av ansökningar,
kommunikation med sökanden samt förberedande intervjuer. Vi hjälper dem också med den
långsiktiga arbetsgivarmarknadsföringen för att underlätta rekryteringar framöver.
Enligt studier är det viktigaste för arbetssökande att hitta en arbetsplats som matchar de egna värderingarna eftersom de vill kunna relatera till dem. När de egna värderingarna inte
stämmer överens med företagets, ökar risken för konflikter och att personen i fråga inte vill
fortsätta på arbetsplatsen. Att dessa framkommer i en platsannons, eller i arbetsgivarmarknadsföringen, är viktigt för att nå ut till de rätta kandidaterna.
KS Geoenergi vill att rekryteringarna ska skötas så att det stärker deras image som
arbetsgivare, men på grund av tidsbrist hinner de inte genomföra det själv. En rekrytering tar i genomsnitt 50-100 timmar enligt Poolia och det är få arbetsgivare som har den tid som
krävs att sköta det ordentligt från början till slut.
Viktoria Forsberg, marknadsföringsexpert på Lissn, har haft fokus på arbetsgivar
marknadsföringen och rekryterings kampanjerna för KS Geoenergi.
- Med hjälp av annonseringen har vi kunnat utvidga målgruppen och hittat
arbetssökanden från nya geografiska områden. Är det någon annons som inte
fungerat så bra så har jag bytt ut den eller testat med ett annat foto eller copy.
Fördelen med att jobba med oss är att vi kan annonsoptimering och digital
marknadsföring. Vi ger oss inte förrän vi får de resultaten vi vill ha, säger Viktoria.
Monika Ahlsved, vd och rekryteringsexpert, har skött rekryterings delen och
kommunikationen.
- jag har tagit emot ansökningarna, reagerat i tid på alla som varit i kontakt, informerat
sökanden om processens gång och haft intervjuer med dem. Jag har rekryterat i över
tio år och är utbildad arbetshandledare, vilket gör att jag har lärt mig hur jag får personer
att prata och berätta om sig själva, säger Monika.
När vi gör arbetsgivarmarknadsföring eller rekryterar för en kund gör vi det alltid från
kundens egna sociala kanaler. Vi vill att kunden ska få all synlighet, inte vi. På så vis har vi
kunnat arbeta effektivt med KS Geoenergis arbetsgivarvarumärke och kommit i kontakt med
rätt målgrupp.
Comments